حضرت علی (ع)
- شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۴۶ ق.ظ
علی کیست؟
از گوشه محراب بپرسیدم علی کیست؟
از جلوه مهتاب بپرسیدم علی کیست؟
از خاطره چاه بپرسیدم علی کیست؟
از چشمه گرداب بپرسیدم علی کیست؟
آن گوشه محراب علی را به دعا دید
آن جلوه مهتاب علــی را به صفا دید
آن خاطــره چاه علــــی را به وفا دید
آن چشمه گرداب علی را به رضا دید
از فاطمه پرسیدم علی کیست؟
از دایــره پرسیدم علی کیست؟
از قافیـه پرسیدم علی کیست؟
از حادثه پرسیدم علی کیست؟
از فاطمه پرسیدم و قلبش ضـربان شد
از دایـــره پرسیدم و از قطـــر دوان شد
از قافیه پرسیدم و چون شعر روان شد
از حادثه پرسیدم و گویا ... نگــران شد
از دشمن مـولا بپرسیدم علـی کیست؟
از یاور مــولا بپرسیدم علـــــی کیست؟
از محشر کبری بپرسیدم علی کیست؟
از نوبت دلـها بپرسیدم علــــی کیست؟
تا نام علی بردم و دشمن شده گریان
تا نام علی بردم و آن دوست غزلخوان
تا نام علی بردم و محشر شده حیران
تا نام علی بردم و دل گشــته پریشان
جن و ملک و عــرش نماید به علی ناز
هم دشمن سرکَش نماید به علی ناز
ما مردم این فرش چه گوییم ... همانا
آن خالق این عــرش نماید به علی ناز
-----------------------
شناخت علی «ذهنیت» است،
و حب علی، «احساس» است،
اما تشیع علی، «عمل» است.
نباید «تشیع» علی را با «تملق» علی اشتباه گرفت.
غیر از هزاران درس که از سخن علی، سکوت علی، عمل علی، جهاد علی، اندیشه علی و ... می توان آموخت، سه درس دیگر باید از علی آموخت
1- درسی که باید از «خاندان علی» آموخت
2- درسی که باید از «جبهه دوستان علی» آموخت
3- درسی که باید از «جبهه دشمنان علی» آموخت
چهره های پلید دشمنان است که چهره پاک علی را نمودار می کند. چنانکه توحید را کسی می فهمد که بداند شرک چیست
یکی از ابعاد بسیار باشکوه و آموزنده زندگی علی، رفتار علی با دشمنان خود اوست.
نمی توان به راستی از حق سخن گفت و باطل را کاری نداشت.
باطل به تو کار خواهد داشت!
نمی توان به دوستی از علی سخن گفت و به معاویه کار نداشت.
معاویه به تو کار خواهد داشت...
منبع شعر